Mentor iskola lettünk!

 

Iskolánkból Novák Károly sikeresen pályázott a TÁMOP-3.1.4.B-13/1-2013-0001 „Köznevelés az iskolában” projekt keretében a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ által meghirdetett „Mentoráló intézményi működés kialakítására” című pályázaton, melynek célja a pedagógiai hatékonyság és a tanulói eredményesség növelése.

E cél érdekében összegyűjtik azokat az innovációkat, amelyek más intézmények pedagógusai számára adaptálhatók, és fenntartói körben - mentoráló intézményként - támogatják a horizontális tudásátadást a pályázat időszakában. A pályázaton egy, az intézményünkben már évek óta sikeresen használt módszertani modellel indultunk, melynek címe „IKT eszközök használata a felső tagozatos nyelvtanításban”. Ennek lényege, hogy tanulóink a német vagy angol nyelvórákon tanulói PC-ket használnak, és a digitális tananyagot önálló munkával, a tanár segítségével dolgozzák fel. A modell használata elősegíti a nyelvi készségek komplex fejlődését, az olvasott és hallott szöveg értését, a szövegalkotási készségek terén az írás és a beszéd fejlesztését. A tanulók az IKT eszközök (Információs és Kommunikációs Technológiák) használatával elsajátítanak olyan kompetenciákat (készségeket) is, amelyek szükségesek az élethosszig tartó tanulásban, mint például a modern kommunikációs eszközök készségszintű használata, a kooperatív technikák alkalmazása. A tanórákon elsajátított módszerek alkalmasak arra, hogy az önálló nyelvtanulásban is felhasználják őket, és így segítsék az önképzést. Használnak olyan programokat és szolgáltatásokat, melyek segítséget nyújtanak a kollaboratív tanulási és munkafolyamatok (a tanulók egyidőben folyó együttmunkálkodása egy probléma közös megoldásán) elsajátításában, begyakorlásában.  A disszeminációs folyamatot (az eredményeink terjesztését) a 2014/15. tanév egészére terveztük, mely során az érdeklődő kollégák havonta hospitálhatnak a programot használó 8/ A osztály nemzetiségi német nyelvi óráin, illetve kéthavonta műhelymunkán vehetnek részt, ahol a pedagógusok is diákként dolgozhatnak a kis PC-ken. Az eddig lezajlott óralátogatásokon és a felhő alapú szolgáltatások megismerését és kipróbálását lehetővé tévő műhelymunkán intézményünk pedagógusai, illetve ceglédi nyelvtanárok vettek részt. A ceglédi Várkonyi István Általános Iskola intézményi szinten is szeretné átvenni iskolánk módszertani modelljét.

 

Novák Károly