Ceglédberceli
Eötvös József Nyelvoktató Nemzetiségi
Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola
OM azonosító: 201 365 2737 Ceglédbercel, Pesti út 160.
Tel./ fax: 53/ 378 007 e-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
HÁZIREND
Ceglédbercel, 2015.
dr. Nagy Gáborné
igazgató Tartalomjegyzék
A házirend célja és feladata.................................................................................................................. 3
A házirend hatálya................................................................................................................................ 3
A házirend nyilvánossága..................................................................................................................... 3
A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló jogok.................................................. 3
A tanulók egészségének, testi épségének megőrzését szolgáló kötelességek...................................... 4
A tanulók közösségei............................................................................................................................ 5
Az osztályközösség....................................................................................................................... 5
A diákkörök................................................................................................................................... 5
Az iskolai diákönkormányzat....................................................................................................... 5
A tanulók, a szülők tájékoztatása és véleménynyilvánítása................................................................. 6
Az iskola működési rendje.................................................................................................................... 6
A tanulók tantárgyválasztása................................................................................................................ 8
Az iskola helyiségei, berendezési tárgyai, eszközei és az iskolához tartozó területek használatának rendje.............................................................................................................................................................. 8
A tanulók iskolai megjelenése, viselkedése, feladatai.......................................................................... 9
Az iskola által szervezett, a pedagógiai program végrehajtásához kapcsolódó, iskolán kívüli rendezvényeken elvárható magatartás............................................................................................................................. 9
A tanulók mulasztásának igazolása...................................................................................................... 9
Osztályozó vizsgák tervezett ideje, az osztályozó vizsgára jelentkezés módja, határideje, az osztályozó vizsgák minimum követelményei.................................................................................................................... 10
Térítési díj, tandíj befizetése, visszafizetése....................................................................................... 10
A szociális támogatás megállapításának és felosztásának elvei......................................................... 11
Tankönyvtámogatás.................................................................................................................... 11
Tanórán kívüli foglalkozások............................................................................................................. 11
Tehetséggondozó, felzárkóztató és egyéni foglalkozások.......................................................... 11
Szakkörök................................................................................................................................... 12
Iskolai sportkör........................................................................................................................... 12
Kirándulások............................................................................................................................... 12
Versenyek, vetélkedők, bemutatók............................................................................................. 12
Múzeumi, kiállítási, könyvtári és művészeti előadáshoz kapcsolódó foglalkozások................. 12
Szabadidős foglalkozások........................................................................................................... 13
Iskolai könyvtár.................................................................................................................................. 13
A tanulók jutalmazása......................................................................................................................... 13
A tanulókkal szembeni fegyelmező intézkedések.............................................................................. 14
Az iskolai tanuláshoz nem szükséges dolgok behozatala az iskolába................................................ 15
A házirend elfogadásának és módosításának szabályai...................................................................... 15
- A házirend határozza meg a tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, valamint az iskola munkarendjével kapcsolatos rendelkezéseket.
- A házirendbe foglalt előírások célja biztosítani az iskola törvényes működését, az iskolai nevelés és oktatás zavartalan megvalósítását, valamint a tanulók iskolai közösségi életének megszervezését.
- A házirend előírásait be kell tartani az iskolába járó tanulóknak, a tanulók szüleinek, az iskola pedagógusainak és más alkalmazottainak.
- A házirend előírásai azokra az iskolai és iskolán kívüli, tanítási időben, illetve tanítási időn kívül szervezett programokra vonatkoznak, melyeket a pedagógiai program alapján az iskola szervez, és amelyeken az iskola ellátja a tanulók felügyeletét.
- A tanulók az iskola által szervezett iskolán kívüli rendezvényeken is kötelesek betartani a házirend előírásait.
- A házirend 2013.04.1-én napján lép hatályba, és 5 évenként kerül felülvizsgálatra.
- A házirend előírásai nyilvánosak, azt minden érintettnek (tanulónak, szülőnek, valamint az iskola alkalmazottainak) meg kell ismernie.
- A házirend egy-egy példánya megtekinthető:
- az iskola nevelői szobáiban,
- az iskola igazgatójánál,
- a diákönkormányzatot segítő nevelőnél, v az iskolai szülői szervezet vezetőjénél.
- Az újonnan elfogadott illetve módosított házirend előírásairól minden osztályfőnöknek tájékoztatni kell:
- a tanulókat az első tanítási napon, az első tanórán,
- a szülőket a szülői értekezleten.
- A házirend rendelkezéseinek a tanulókra és a szülőkre vonatkozó szabályait minden tanév elején az osztályfőnököknek meg kell beszélniük: v a tanulókkal osztályfőnöki órán, v a szülőkkel szülői értekezleten.
- Az igazgatónak gondoskodni kell arról, hogy a házirendet az intézmény valamennyi dolgozója megismerje. 6. A házirendről minden érintett tájékoztatást kérhet az iskola igazgatójától, igazgatóhelyettesétől, valamint az osztályfőnököktől a nevelők fogadó óráján vagy – ettől eltérően – előre egyeztetett időpontban.
- A tanulók rendszeres egészségügyi felügyeletét és ellátását az intézményben iskolaorvos és iskolai védőnő biztosítja.
- Az iskolaorvos elvégzi:
- A tanulók szűrővizsgálatát kétévente /belgyógyászati vizsgálat, szemészeti vizsgálat, orthopediai szűrés, valamint testtömeg- és testmagasság meghatározása/
- A szükséges sportorvosi vizsgálatokat
- Táborozás előtti vizsgálatot
- Az iskolába kerülés előtti vizsgálatot /lehetővé téve a hiányzó védőoltások ellenőrzését és pótlását a más iskolából év közben érkezőknél, vagy az első osztályt kezdő, de nem Ceglédbercelen élők számára/
- Kötelező védőoltások beadását /hiányzóknál a pótlást a védőnő tartja számon/
- A fogorvosi szűrővizsgálatot a fogorvos végzi.
- Az iskolai védőnő elvégzi a tanulók higiéniai, tisztasági szűrővizsgálatát.
- Az iskola tanulói szociális problémájukkal segítségért fordulhatnak az intézmény gyermek és ifjúságvédelmi felelőséhez és az osztályfőnökhöz. A gyermekvédelmi felelős személyéről és elérhetőségéről minden tanév kezdéskor tájékoztatást kapnak az iskolai hirdetőkön keresztül.
1. Az iskola területén és az iskolaépület 5 méteres körzetében dohányozni tilos.
1. A tanuló kötelessége, hogy:
- Óvja saját és társai testi épségét, egészségét.
- Viselkedjen emberségesen, tisztelettudóan a körülötte élőkkel. Senki nem tanúsíthat durva, sértő, másokat bántó, illetve megalázó magatartást.
- Sajátítsa el és alkalmazza az egészségét és a testi épségét szolgáló ismereteket.
- Ne hozzon az iskola épületébe és ne fogyasszon a tanulmányi idő alatt egészségre káros ételeket és italokat (nyalókát, energiaitalt vagy más koffein tartalmú italt).
- Tartsa be és igyekezzen társaival is betartatni a nevelői által nyilvánosságra hozott balesetmegelőzési szabályokat.
- Azonnal jelentse a felügyeletét ellátó pedagógusnak, ha személyes biztonságot veszélyeztető helyzetet észlel.
- Ismerje meg az épület kiürítési tervét, és vegyen részt annak évenkénti gyakorlatában.
- Rendkívüli esemény (pl.: természeti katasztrófa, tűz, robbantással történő fenyegetés) esetén pontosan tartsa be az iskola felnőtt dolgozóinak utasításait, valamint az épület kiürítési tervében szereplő előírásokat.
- Azonnal jelentse a felügyeletét ellátó pedagógusnak, ha rosszul érzi magát, megsérült, vagy társaival kapcsolatban tapasztalja ugyanezt.
- Az épület és az udvar részeit az osztályfőnökkel a tanév elején megbeszélt rend szerint használja.
- Az óraközi szünetekben mozogjon a friss levegőn az iskolaudvaron, kivéve a nagyszünetet, amikor az épületben ülve tízóraizik.
- A mellékhelyiségeket rendeltetésszerűen használja, annak tisztaságát, épségét őrizze meg.
2. A testnevelési órákon, sportfoglalkozásokon is tartsa be az általános szabályokat és ezeken kívül a következő külön előírásokat:
- A tanuló a tornateremben és az öltözőkben csak pedagógus felügyeletével tartózkodhat.
- A tornaterem és az öltözők tisztaságát, rendjét minden használó köteles megóvni.
- A sportöltözőkben értéket hagyni tilos (pl. ékszert, telefont, márkás cipőt), sportfoglalkozás ideje alatt ezeket a lakattal zárható személyi szekrénybe kell elzárni.
- A sportfoglalkozásokon a tanulóknak – az utcai (iskolai) ruházat helyett sportfelszerelést (pl.: tornacipő, fehér zokni, fehér ujjatlan trikó vagy póló, kék tornanadrág, kék tornadressz, szabadidőruha) kell viselniük. Utcai cipőben a tornaterembe lépni tilos!
- A sportfoglalkozásokon a tanulók nem viselhetnek karórát, gyűrűt, nyakláncot, fülbevalót és egyéb balesetet okozó ékszert.
- Tartós felmentést orvosi igazolással kell igazolni, egyszeri felmentést a szülő az
ellenőrző könyvben, írásban kérheti.
Tanulóinkat, a tanulói jogok gyakorlása az első iskolai tanév megkezdésekor, valamint más iskolából való beiratkozás időpontjától illeti meg. A tanulói kötelességek is ettől az időponttól vannak érvényben.
- Az azonos évfolyamra járó, közös tanulócsoportot alkotó tanulók osztályközösséget alkotnak. Az osztályközösség élén – mint pedagógusvezető – az osztályfőnök áll.
- Az 5-8. osztály tanulók maguk közül – az osztály képviseletére, valamint közösségi munkájuk szervezésére – az alábbi tisztségviselőket választják meg.
- osztálytitkár,
- két fő képviselő (küldött) az iskolai diákönkormányzat vezetőségébe.
- A tisztségviselőket az osztályközösség tagjai közül választják.
- Az iskolában a tanulók igényeinek, érdeklődéseinek megfelelően diákkörök működhetnek. A diákkör lehet: szakkör, érdeklődési kör, énekkar, művészeti csoport.
- A diákkörök létrehozására javaslatot tehet az iskola igazgatójának az adott tanévet megelőző tanév végégig bármely tanuló, szülő, nevelő, illetve a diákönkormányzat, a szülői munkaközösség iskolai vezetősége. A javasolt diákkör létrehozásáról minden tanév elején – az adott lehetőségek figyelembevételével – tantárgyfelosztás, valamint az éves munkaterv elfogadásakor a nevelőtestület dönt. /A jelentkezők létszámának figyelembevételével/
- A diákköröket nevelő, vagy az iskola igazgatója által felkért nagykorú személy vezeti.
- A diákkörökbe a tanulóknak a tanév elején, szeptember 15-ig kell jelentkezniük és a diákkör
tevékenységében május végéig részt kell venniük.
- A tanulók és a tanulóközösségek érdekeinek képviseletére, a tanulók tanórán kívüli, szabadidős tevékenységének segítésére az iskolában diákönkormányzat működik.
- Az iskolai diákönkormányzat tevékenységét az osztályokban megválasztott küldöttekből álló diákönkormányzati vezetőség irányítja. Működését a DÖK Szervezeti és Működési Szabályzata alapján szervezi.
- A diákönkormányzat tevékenységét az iskola igazgatója által megbízott nevelő segíti.
- Az iskolai diákönkormányzat képviseletét az iskolai diákönkormányzat elnöke látja el.
- A diákönkormányzatot megillető javaslattételi, véleményezési és egyetértési jog gyakorlása előtt a diákönkormányzatot segítő nevelőnek ki kell kérnie a diákok véleményét. A diákönkormányzat kötelező véleményezési joga szempontjából a tanulók nagyobb közösségének, legalább a tanulólétszám 50%-a számít.
- A tanulókat az iskola egészének életéről, az iskolai munkatervéről, az aktuális tudnivalókról v az osztályfőnökök az osztályfőnöki órákon folyamatosan
- a DÖK-segítő tanár a diákközgyűléseken, valamint az aulában elhelyezett hirdetőtáblán folyamatosan tájékoztatják.
- A tanulót és a tanuló szüleit a tanuló fejlődéséről, egyéni haladásáról a nevelők folyamatosan szóban és a tájékoztató füzeten (ellenőrző könyvön) keresztül írásban tájékoztatják.
- Az IPR programban résztvevő tanulók fejlődésének figyelemmel kísérése céljából az érdekeltek (szülő vagy gondviselő, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus, osztályfőnök, tanuló) 3 havonként találkoznak.
- A tanulók a jogszabályokban, valamint az iskola belső szabályzataiban biztosított jogaiknak az érvényesítése érdekében – szóban vagy írásban, közvetlenül vagy választott képviselőik, tisztségviselőik útján – az iskola igazgatóságához, az osztályfőnökükhöz, az iskola nevelőihez, a diákönkormányzathoz fordulhatnak.
- A tanulók kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg vagy választott képviselőik, tisztségviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával, nevelőivel, nevelőtestületével.
- A szülőket az iskola egészének életéről, az iskola munkatervéről, az aktuális feladatokról v az iskola igazgatója a szülői szervezet munkaközösség választmányi ülésén minden félév elején, illetve a porta mellett elhelyezett hirdetőtáblán keresztül folyamatosan tájékoztatja,
- az osztályfőnökök az osztályok szülői értekezletein tájékoztatják.
- A szülőket a nevelők a tanulók egyéni haladásáról az alábbi módon tájékoztatják:
- szóban: a családlátogatásokon, szülői értekezleteken, a nevelők fogadó óráin, a nyílt tanítási napokon, a tanuló értékelésére összehívott megbeszéléseken, vagy előre egyeztetett időpontban
- írásban: a tájékoztató füzetben (ellenőrző könyvben), valamint az első évfolyamon a negyedévi, félévi, háromnegyedévi és a második év félév végi szöveges értékelő lapon. Az év végi minősítő értékelés bizonyítvány útján történik.
- A szülői értekezletek, és a nevelők fogadóóráinak időpontjait tanévenként az iskolai munkaterv tartalmazza.
- A szülők a tanulók és a saját – a jogszabályokban, valamint az iskola belső szabályzataiban biztosított – jogaiknak az érvényesítése érdekében szóban vagy írásban, közvetlenül vagy választott képviselők, tisztségviselők útján az iskola igazgatóságához, az adott ügyben érintett gyermek osztályfőnökéhez, az iskola nevelőihez, a diákönkormányzathoz vagy a Szülői Munkaközösséghez fordulhatnak.
9. A szülők kérdéseiket, véleményüket, javaslataikat szóban vagy írásban egyénileg vagy választott képviselőik, tisztségviselőik útján közölhetik az iskola igazgatóságával, nevelőivel.
- Az iskola épületei, szorgalmi időben hétfőtől péntekig reggel 7.00-tól este 20.00-ig vannak nyitva.
- Az iskolában tartózkodó gyermekek felügyeletét az iskola reggel 7.00-tól 16.00 óráig, külön szülői kérésre 17.00 óráig tudja biztosítani.
- Az iskolába a tanulóknak reggel 7.30 és 7.45 között kell megérkezniük 4. Az iskolában a tanítási órák és az óraközi szünetek rendje a következő:
- óra: 7.10 - 5.55
- óra: 8.00. – 8.45
- óra: 8.55 – 9.40
- óra: 9.55 – 10.40
- óra: 10.50 – 11.35
- óra: 11.45 – 12.30
- óra: 12.40 – 13.25
- óra: 13.30 – 14.15
- óra: 14-20 -15.05
9. óra 15.15 -16.00
- A tanulóknak az őszi és a tavaszi hónapokban (szeptember, október, november, március, április, május, június) reggel 7.30. óra és 7.45 között, valamint az óraközi szünetekben – kivéve a második szünetet – az udvaron kell tartózkodniuk, a téli hónapokban pedig a földszinti folyosón. Rossz idő esetén /eső, hó/ az ügyeletes nevelő utasítása alapján a tanulók felsorolt hónapokban is a földszinti folyosón maradhatnak. A felső tagozatosok, az alsósok felé, mind a folyosón, mind az udvaron fokozott figyelmességgel viselkedjenek.
- A második óraközi szünet a tízórai szünet. Ekkor az alsós tanulók a tantermekben, a felsősök a folyosókon, tanári felügyelettel a tantermekben is étkezhetnek.
- A főétkezés a Petőfi Sándor utca 1. szám alatti étkezőben bonyolódik. Az ebédeltetés 11.30 és
14.30 között történik.
- Az iskola területén nem engedélyezett a napraforgómag, a szotyola fogyasztása, a rágógumi, a nyalóka, és a serkentőszereket tartalmazó italok (pl. cola, energiaital).
- Az óra kezdete előtt az osztályoknak az udvaron sorakozniuk kell, majd az ügyeletes nevelő utasítása szerint az osztálytermekbe kell vonulniuk. A szaktantermekbe vonulás, iskolai felszereléssel, fokozott gonddal és fegyelmezettséggel történjék.
- A tanuló a tanítási idő alatt az iskola épületét csak a szülő személyes, vagy írásbeli kérésre az osztályfőnöke (távolléte esetén az igazgató vagy az igazgatóhelyettes) vagy a részére órát tartó szaktanár engedélyével hagyhatja el. Rendkívüli esetben – szülői kérés hiányában – az iskolából való távozásra az igazgató vagy az igazgatóhelyettes adhat engedélyt.
- Tanítási napokon a hivatalos ügyek intézése az iskolatitkári irodában történik 8.00 és 15.00 óra között (hétfőtől – csütörtökig), pénteken 8.00 – 13.00 óráig.
- Az iskola a tanítási szünetekben a hivatalos ügyek intézésére külön ügyeleti rend szerint tart nyitva. Az ügyeleti rendet az iskola igazgatója határozza meg, és azt a szünet megkezdése előtt a szülők, a tanulók és a nevelők tudomására hozza.
- A tanulók az iskola létesítményeit, helyiségeit tanítási időn kívül, csak valamelyik nevelő felügyeletével használhatják.
- A tanulók tanáraikat a tanári szobából kihívhatják, de oda be nem mehetnek.
- A padozat linóleum borítását, a lambériát, a falat, a szigetelést, a radiátorokat és minden iskolai és magántulajdont rongálni tilos.
- Az iskola épületében az iskolai dolgozókon és a tanulókon kívül csak a hivatalos ügyet intézők tartózkodhatnak, illetve azok, akik erre az iskola igazgatójától engedélyt kapnak.
- Az iskola épületébe érkező szülők, illetve idegenek fogadása, tájékoztatása a portaszolgálaton keresztül történik. A portás köteles felírni a látogató nevét, a látogatás célját, időpontját, és a keresett személyt. A látogatót a megfelelő irodába kell kísérni, vagy ha gyermeket keres, a portásfülke előtt a keresett tanulót megvárhatja. A tanórát zavarni nem lehet.
- A tantermeket óraközi szünetekben és délután zárva kell tartani, tanulók a termekben csak tanári felügyelet mellett tartózkodhatnak.
- A tornaterem használata tanórán kívül:
- A tornatermet a községben működő vagy más sportegyesületek külön megállapodás alapján használhatják.
- A tornaterem használatáról a fenntartó díjmeghatározása alapján az intézményvezető dönt.
- A tornaterem tanórán kívüli használata csak állandó felügyelet mellett engedélyezett. A nyitást, zárást a megbízott hivatalos személy végezheti.
- A használók az átvétellel azonos állapotban kötelesek hagyni a termet (tisztaság, épség). Ha a használó ettől a szabálytól eltér, a tornaterem használatának felfüggesztését vonja maga után.
Iskolánkban a német nyelvet nemzetiségi, emelt szintű és normál tantervű formában oktatjuk.
- Az újonnan beiratkozó elsős tanuló, illetve szülője az előre meghirdetett időpontban, az iskolában adhatja le nyilatkozatát, igényli-e gyermeke számára a következő tanévre a nemzetiségi nevelést-oktatást. Ugyanekkor nyilatkozhat a nemzetiségi hovatartozásáról is. v Iskolánkban a nemzetiségi nyelvoktatás választása esetén a helyi tantervben meghatározott követelmények csak a nem kötelező tanórai foglalkozásokon való részvétellel teljesíthetők. Ezért a beiratkozás a nemzetiségi nyelvoktatásra a nem kötelező, /szabadon választott/ tanórai foglalkozásokon való részvétel vállalását is jelenti.
- Amennyiben a tanuló nem kíván részt venni a német nemzetiségi nevelésben-oktatásban, az iskola egyéb lehetőségeket biztosít: normál tantervű német vagy angol nyelvoktatást.
- Választásáról a szülő a harmadik osztály végén nyilatkozik. Az iskola igazgatója áprilisban értesíti ezen tanulók szüleit a következő tanévben választható tantárgyakról.
- Minden tanév május 20-ig írásban adhatja le a szülő a tantárgyválasztással kapcsolatos döntését az iskola igazgatójának. v Amennyiben a tanuló később kíván belépni a nemzetiségi nyelvoktató programba, ezt a 3. osztály végéig megteheti, különbözeti vizsga letételével. Más iskolából érkező tanuló magasabb évfolyamokon is csatlakozhat, ha a különbözeti vizsgán a megfelelő szintet teljesíti.
- A tanulót a szülő kérésére az igazgató mentesítheti az egyes tantárgyak, vagy tantárgyrészek értékelése alól, az illetékes szakértői és rehabilitációs bizottság, vagy a nevelési tanácsadó szakértői véleménye alapján.
- Az intézmény minden tanévben indít iskolaotthonos 1. osztályt, ha azt a szülői igények indokolják.
- Az intézmény részt vállal a hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók integrált módon történő oktatásában, fejlesztésében. Ha lehetőség van rá, pályázik és működteti az integrált pedagógiai rendszert (IPR).
- A tanulók igényei alapján az iskola igazgatójával történt előzetes megbeszélés után lehetőség van arra, hogy az iskola létesítményeit, illetve eszközeit (pl.: sportlétesítmények, számítógépek stb.) a tanulók – tanári felügyelet mellett – egyénileg vagy csoportosan használják.
- Az iskola épületeit, helyiségeit rendeltetésüknek megfelelően kell használni. Az iskola helyiségeinek használói anyagi és fegyelmi felelősséggel tartoznak:
- az iskola tulajdonának megóvásáért, védelméért, (épület, felszerelés, növényzet)
- az iskola rendjének, tisztaságának megőrzéséért,
- tűz-és baleset-megelőzési, valamint a munkavédelmi szabályok betartásáért,
- az iskola Szervezeti és Működési Szabályzatában, valamint a Házirendben megfogalmazott előírások betartásáért.
- Minden tanuló feladata, hogy az iskola rendjére, tisztaságára vigyázzon, ne szemeteljen, erre társait is figyelmeztesse, maga és társai után az iskola udvarán és helyiségeiben rendet hagyjon.
1.Iskolánkban a váltócipő használata kötelező. Ez a délutáni és a sportfoglalkozásokra is igaz.
- A hétköznapi viseletben a tisztaság, mértékletesség, egyszerűség legyen a mérvadó.
- A díszítő és szépítőszerek (erős smink, műköröm, körömlakk, piercing, tetoválás, természetellenes hajfestés, stb.) használata tanítási időben nem javasolt. A feltűnő vagy botrányos megjelenés a tanuló magatartás jegyének romlását vonhatja maga után.
- Az iskolában az alábbi tanulói felelősök működnek: osztályonként két-két hetes. A heteseket az osztályfőnök jelöli ki, megbízatásuk egy-egy hétre szól. A hetesek feladatai:
- gondoskodnak a tanterem megfelelő előkészítéséről a tanórákra (tiszta tábla, kréta stb. az órát tartó nevelő utasításai szerint)
- az óra kezdetén a nevelő megérkezéséig felügyelnek az osztály rendjére, a fegyelmezetlen tanulókat figyelmeztetik,
- az órát tartó nevelőnek az óra elején jelentik a hiányzó tanulókat.
- ha az órát tartó nevelő a becsöngetés után öt perccel nem érkezik meg az órára, értesítik az iskolavezetést,
- az óra végén a táblát letörlik, és ellenőrzik a tanterem rendjét, tisztaságát,
Az egyes tanítási órákon – a tanulók önkéntes jelentkezése alapján – különféle tantárgyi felelősök segíthetik a tanórai munka lebonyolítását, a tanulók felszerelésének, a házi feladatának ellenőrzését, az órához szükséges eszközök biztosítását (pl.: leckefelelős, pontozó, szertáros, térképfelelős).
- Az egyes tanórán kívüli iskolai rendezvények előkészítésében, lebonyolításában, lezárásában a rendezvény megszervezéséért felelős tanulóközösség tagjainak közre kell működniük. Ezeken a rendezvényeken is tanulóinknak iskolánkhoz méltó módon kell részt venniük. A tanórán kívüli iskolai rendezvényekért felelős tanulóközösségeket az iskolai munkaterv tartalmazza.
- Községi rendezvényeken, iskolai, térségi, megyei, országos és egyéb versenyeken a tanulók a legjobb tudásuk szerint kötelesek részt venni, és méltó módon viselkedni.
- A tanulók az iskolai ünnepélyeken ünneplő ruhában (fiúk sötét nadrág, fehér ing, lányok sötét szoknya, vagy nadrág, fehér blúz, hozzá illő cipő) jelenjenek meg.
- Ha a tanuló aktívan részt vállal egy iskolai program végrehajtásában – pl. szereplő, versenyző, szervező, stb.- menet közben nem hagyhatja abba, illetve indokolt hiányzás esetén a szülő vagy a tanuló időben értesítse az irányító tanárt.
- A tanuló hiányzását, illetve késését a tanítási órákról, valamint a tanórán kívüli foglalkozásokról igazolni kell.
- A szülő egy tanév folyamán gyermekének három nap hiányzását igazolhatja. Ez alól mentesítést – indokolt esetben – az iskola igazgatója adhat.
A tanuló a szülő előzetes engedélykérése nélkül csak indokolt esetben maradhat távol az iskolától. A szülő ilyen esetben is köteles a lehető leghamarabb bejelenteni a mulasztás okát. Lehetőség szerint már a hiányzás első napján jelezzen az osztályfőnöknek.
- A mulasztó tanuló iskolába jövetelének első napján, de legkésőbb öt tanítási napon belül igazolhatja mulasztását:
- három napig terjedő mulasztás esetén szülői (lásd a fenti 2. pont szerint), egyébként orvosi igazolással,
- három napon túli mulasztás esetén pedig orvosi vagy egyéb hivatalos igazolással
- Tanulmányi versenyek, találkozók esetén egy napot az osztályfőnök, több, legfeljebb öt napot az igazgató engedélyezhet előzetes szülői kérés alapján.
- A tanuló órái igazolatlannak minősülnek, ha az előírt határidő alatt nem igazolja távolmaradását.
- Amennyiben a tanuló elkésik a tanítási óráról, az órát tartó nevelő a késés tényét, a késés idejét, valamint azt, hogy a késés igazoltnak vagy igazolatlannak minősül az osztálynaplóba bejegyzi. Három késés 1 igazolatlan órának minősül.
- Tanítási órán, ha rosszul lesz a tanuló, a tanár beírja a tájékoztató füzetbe és a naplóba, hogy a tanuló melyik órán távozott. A rosszullétről, balesetről minden esetben értesíteni kell az iskolavezetést és a hozzátartozót. Beteg gyermeket felügyelet nélkül nem szabad az iskolából elengedni. 8. Ha a tanuló tanítási idő alatt engedély nélkül elhagyja az intézmény, vagy az iskola területét, igazolatlannak minősül a hiányzása és a házirend megszegéséért felelősségre vonásban részesül.
- Az iskola által szervezett tanulmányi versenyről, sportrendezvényről, szereplésről, tanítás nélküli munkanapról való hiányzást is igazolni kell. A fejlesztő és habilitációs, rehabilitációs órák is tanórának számítanak, így ugyanezek a szabályok vonatkoznak a délutáni fejlesztő foglalkozásokra is.
- Az osztályfőnök már az első igazolatlan óra után írásban értesíti a szülőt. Tíz igazolatlan óra után az osztályfőnök jelez az iskolavezetésnek, igazgató írásban értesíti a szülőket és a jegyzőt
Ismételt igazolatlan mulasztás esetén a Gyermekjóléti Szolgálat közreműködését igénybe véve az osztályfőnök megkeresi a tanuló szüleit. 50 igazolatlan óra után a járási közigazgatási hivatal megvonhatja az iskolalátogatási támogatást.
Ha a tanulónak egy tanítási évben az igazolt és igazolatlan mulasztása meghaladja a 250 órát, és emiatt teljesítménye nem értékelhető érdemjeggyel, a tanítási év végén nem osztályozható, kivéve, ha a nevelőtestület engedélyezi, hogy osztályozó vizsgát tegyen. Az osztályozó vizsga letételéről és időpontjáról a tantestület dönt. Erről két héttel a vizsga időpontja előtt az intézmény értesíti a tanulót és szülőt. A nevelőtestület akkor tagadhatja meg az osztályozó vizsga letételét, ha az igazolatlan mulasztások száma meghaladja a 20 igazolatlan órát, és az iskola eleget tett értesítési kötelezettségeinek.
Az osztályozó vizsga minimum követelményeit tantárgyanként és évfolyamonként a házirend melléklete tartalmazza.
Ha az első féléves nagyszámú hiányzása miatt a tanuló félévkor nem osztályozható, akkor a tantestület az egyes tárgyakból osztályozó vizsgára kötelezheti. Az osztályozó vizsga anyagát a szaktanár állítja össze az adott félév tananyagából. A vizsgabizottságot az igazgató vagy a helyettes jelöli ki. Az értesítés, megjelenés, lebonyolítás szabályai megegyeznek az év végi osztályozó vizsgákéval.
- Az iskola Pedagógiai Programja alapján a térítési díj ellenében folyó oktatás, szolgáltatás díját minden tanév májusában a következő tanévre meg kell határozni.
- A nemzeti köznevelési törvény előírásai alapján az oktatással összefüggő térítési díjak és tandíjak mértékéről, a befizetési határidőkről az iskola fenntartója dönt. A fenntartó által megállapított szabályok szerint az esetleges kedvezményekről tanévenként az iskola igazgatója határoz. A döntés előtt kikéri a nevelőtestület és a Szülői Szervezet véleményét.
- A zeneiskolai térítési díjakat és tandíjakat a titkárság kezeli.
- A napközis étkezési térítési díjakat a községi önkormányzat, mint működtető szedi be. A díjbefizetés alapjául szolgáló napi étkezési nyilvántartást az iskola vezeti.
Amennyiben van lehetőség szociális támogatás adására, ezek odaítéléséről az osztályfőnök véleményének figyelembe vételével az igazgató dönt.
A tankönyvtámogatás alanyi jogon jár a tanulóknak, a mindenkor érvényes jogszabályok szerint.
Zeneiskola
Iskolánk biztosítja, hogy tanulóink alapfokú művészetoktatási intézmény /zeneiskola/ növendékei lehessenek. A felvétel rendjét a Pedagógiai Program 3. számú melléklete tartalmazza. A zeneiskolai tanulmányokért térítési díjat kell fizetni. A térítési- és tandíj fizetés rendjét a 8/2010. (VI.04.) ÖK rendelet tartalmazza. A rendelet szövege a házirend mellékleteként megtalálható. A zeneiskolai órák délután vannak. A házirend a délutáni zeneiskolai órákra is vonatkozik.
A közoktatási törvény előírásainak megfelelően a tanítási napokon a délutáni időszakban a tanulók részére foglalkozásokat kínál az iskola. A délutáni benntartózkodás alól a szülő írásos kérelmére az igazgató adhat felmentést. A döntés meghozatala előtt az igazgató konzultál az osztályfőnökkel és a gyermeket tanító pedagógusokkal.
Napközi, tanulószoba
- Alsó és felső tagozaton napközi otthon, felsőben – ha szükség van rá - tanulószoba működik.
- A tanítási szünetekben a munkanapokon – igény esetén, létszámtól függően – összevont napközis csoport üzemel, ha ezt olyan tanulók szülei igénylik, akiknek otthoni felügyelete nem megoldott.
- A napközis és a tanulószobai foglalkozásról való hiányzást a szülőnek igazolnia kell.
- A tanuló a napközis vagy a tanulószobai foglalkozásról csak a szülő személyes vagy írásbeli kérelme alapján távozhat el.
- Rendkívüli esetben – szülői kérés hiányában – a tanuló eltávozására az igazgató vagy az igazgatóhelyettes engedélyt adhat.
- Az a napközis tanuló, aki szorgalmával, magatartásával és közösségi munkájával folyamatosan példát mutat a tanév végén könyvjutalomban részesíthető.
- Az iskolaotthonos foglalkozásról akkor lehet a tanulót korábban elengedni, ha a szülő írásban
- kéri, megjelölve a kérdéses napot és a távozás időpontját.
Az egyéni képességek minél jobb kibontakoztatását, a tehetséges tanulók gondozását, valamint a lemaradók felzárkóztatását az egyes szaktárgyakhoz kapcsolódó tanórán kívüli tehetséggondozó és felzárkóztató foglalkozások segítik. A sajátos nevelési igényű (SNI) tanulókat gyógypedagógus, a magatartási zavarral küzdőket (BTMN) fejlesztő pedagógus fejleszti.
Az intézmény lehetőség szerint részt vesz az IPR működtetésében. Ennek szellemében fokozott figyelmet fordít a halmozottan hátrányos helyzetű és hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatására, egyéni fejlesztésére.
A különféle szakkörök működése a tanulók egyéni képességeinek fejlesztését szolgálja. A szakkörök jellegüket tekintve lehetnek művészetiek, technikaiak, szaktárgyiak, de szerveződhetnek valamilyen közös érdeklődési kör vagy hobbi alapján is. A szakkörök indításáról – a felmerülő igények és az iskola lehetőségeinek figyelembe vételével – minden tanév elején az iskola vezetősége dönt. Szakkör vezetését – az iskola igazgatójának megbízása alapján – olyan felnőtt is elláthatja, aki nem az iskola dolgozója.
Az iskolai sportkör tagja az iskola minden tanulója. Az iskolai sportkör sportcsoportjainak foglalkozásai a tanórai testnevelési órákkal együtt biztosítják a tanulók mindennapi testedzését, valamint a tanulók felkészítését a különféle sportágakban az iskolai és iskolán kívüli sportversenyekre. Az iskolai sportköri díjat a tanév elején önkéntes szülői támogatás formájában kapja az intézmény. Felhasználásáról minden tanév elején a tantestület dönt, és erről tájékoztatja a Szülői Munkaközösséget. Az intézmény együttműködési megállapodást köt iskolán kívüli sportegyesületekkel a tanulók foglalkoztatására.
Az iskola nevelői a nevelőmunka elősegítése céljából az osztályok évente egy alkalommal tanítási idő alatt tanulmányi kirándulást szervezhetnek. A tanulók részvétele a kiránduláson önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. Az itthon maradók a párhuzamos osztályban vagy az eggyel alacsonyabb évfolyamon teljesítik tanulmányi kötelezettségüket. A kirándulás akkor engedélyezett, ha az osztály tanulóinak legalább 70 %-a részt vesz azon.
A tehetséges tanulók továbbfejlesztését segítik a különféle (szaktárgyi, sport, művészeti stb.) versenyek, vetélkedők, melyeket az iskolában minden évben rendszeresen szervezünk. A legtehetségesebb tanulókat az iskolán kívüli versenyeken való részvételre is felkészítjük.
Erdei iskola
A nevelési és a tantervi követelmények teljesítését segítik a táborszerű módon, az iskola falain kívül szervezett, több napon keresztül tartó erdei iskolai foglalkozások, melyeken főleg egy-egy tantárgyi téma feldolgozása történik. A tanulók részvétele az erdei foglalkozásokon önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük. Az itthon maradók a párhuzamos osztályban vagy az eggyel alacsonyabb évfolyamon teljesítik tanulmányi kötelezettségüket. Az erdei iskola akkor engedélyezett, ha az évfolyam tanulóinak több mint 70 %-a részt vesz azon.
Egy-egy tantárgy néhány témájának feldolgozását, a követelmények teljesítését segítik a különféle közművelődési intézményekben, illetve művészeti előadásokon tett csoportos látogatások. A tanulók részvétele ezeken a foglalkozásokon – ha az tanítási időn kívül esik és költségekkel jár- önkéntes. A felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.
A szabadidő hasznos és kulturális eltöltésére kívánja a nevelőtestület a tanulókat azzal felkészíteni, hogy a felmerülő igényekhez és a szülők anyagi helyzetéhez igazodva különféle szabadidős programokat szervez (pl.: túrák, kirándulások, táborok, színház- és múzeumlátogatások, klubdélutánok, úszás, táncos rendezvények). A tanulók részvétele a szabadidős rendezvényeken önkéntes, a felmerülő költségeket a szülőknek kell fedezniük.
A tanulók egyéni tanulását, önképzését az iskolai könyvtár is segíti. Nyitvatartása lehetővé teszi könyvtári órák szervezését, másrészt a könyvkölcsönzést. Az a tanuló, aki a kölcsönzött könyvet elveszíti, megrongálja, vagy határidőre nem viszi vissza, kártérítést fizet. A könyvtári nyitvatartási időben a tanulók használhatják az ott található személyi számítógépeket és az internet szolgáltatást. Az iskolai könyvtár végzi a tartós tankönyvek és a pedagógus kézikönyvek nyilvántartásba vételét, elkülönített tárolását és kölcsönzését. Az ingyenes tartós tankönyvek kezelését a tankönyv felelős szervezi, az iskolai könyvtáros segíti.
- Az iskola jutalomban részesítheti azt a tanulót, aki képességeihez mérten
- példamutató magatartást tanúsít,
- vagy folyamatosan jó tanulmányi eredményt ér el,
- vagy az osztály, illetve az iskola érdekében közösségi munkát végez,
- vagy az iskolai, illetve az iskolán kívüli tanulmányi, sport, kulturális stb. versenyeken, vetélkedőkön, vagy előadásokon, bemutatókon eredményesen vesz részt,
- vagy bármely más módon hozzájárul az iskola jó hírnevének megőrzéséhez és növeléséhez.
- Az iskolában – tanév közben – elismerésként a következő dicséretek adhatók:
- szaktanári dicséret, (versenyért, kutató-, gyűjtő munkáért, kiemelkedő tanulmányi munkáért, sporttevékenységért, szakköri, szertárosi munkáért, zeneiskolai
teljesítményért.)
- napközis nevelői dicséret,
- osztályfőnöki dicséret,(több dicséret után, vagy egyszeri közösségi munkáért.) v igazgatói dicséret
- Az egész évben példamutató magatartást tanúsító és kiemelkedő tanulmányi és közösségi munkát végzett tanulók a tanév végén:
- szaktárgyi teljesítményért,
- példamutató magatartásért,
- kiemelkedő szorgalomért,
- példamutató magatartásért és kiemelkedő szorgalomért dicséretben részesíthetők.
- A legkiválóbb tanulók nevelőtestületi dicséretben részesíthetők / a nevelőtestület szavazata alapján /
- Az a nyolcadik osztályos tanuló, aki nyolc éven át kitűnő tanulmányi eredményt ért el, kimagasló közösségi, kulturális vagy sportmunkát végzett, oklevelet és jutalmat kap, melyet a ballagáson az iskola közössége előtt vehet át.
- Az iskolai szintű versenyek első helyezettje oklevelet és könyvjutalmat kap, a második és harmadik helyezett oklevelet kap, melyet az iskola közössége előtt vehet át március 15-én vagy a tanévzáró ünnepélyen.
- A kiemelkedő eredménnyel végzett együttes munkát, az egységes helytállást tanúsító tanulói közösséget csoportos dicséretben és jutalomban lehet részesíteni. A dicséretet írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
- A megyei versenyeken elért 1.-6. helyezésért, országos versenyen elért 1-10. helyezésért, és a bemutatókon, előadásokon többször eredményesen szereplő tanuló igazgatói dicséretben és könyvjutalomban részesíthető.
- Kiváló tanulói díjban részesíthető az arra érdemes 8. osztályos tanuló. Ez a díj tárgyjutalommal jár, az iskola PP-ja 2. számú mellékletében megállapított szempontok alapján
- A mindenki elé példaképként állítható tanulók fényképe, neve felkerül a dicsőség-falra, és az
iskola honlapjára.
- Szankcióban kell részesíteni azt a tanulót, aki
- tanulmányi kötelezettségeit folyamatosan nem teljesíti,
- magatartásával zavarja társait a tanulmányi munkában
- agressziót kifejtve szóban, testileg vagy lelkileg bántalmazza iskolatársait vagy az iskola dolgozóit
- a tanulói házirend előírásait megszegi, v vagy igazolatlanul mulaszt.
- Az iskolai fegyelmező intézkedések formái:
- szaktárgyi figyelmeztetés,
- napközis nevelői figyelmeztetés
- osztályfőnöki figyelmeztetés,
- osztályfőnöki intés,
- osztályfőnöki megrovás,
- igazgatói figyelmeztetés,
- igazgatói intés, v igazgatói megrovás,
- tantestületi megrovás.
- A tanuló súlyos és vétkes kötelességszegése esetén a tanulóval szemben a magasabb szintű jogszabályokban előírtak szerint fegyelmi eljárás is indítható. A fegyelmi eljárás megindításáról az iskola igazgatója vagy a nevelőtestület dönt.
Fegyelmi eljárás lezárásaként meghozható szankciók:
- megrovás
- szigorú megrovás
- meghatározott kedvezmények, juttatások csökkentése, megvonása,
- áthelyezés másik osztályba, tanulócsoportba vagy iskolába v eltiltás az adott iskolában a tanév folytatásától v kizárás az iskolából.
A fegyelmi büntetés indokolt esetben maximum 6 hónapra felfüggeszthető.
- Az iskolai büntetések kiszabásánál a fokozatosság elve érvényesül, amelytől indokolt esetben a vétség súlyától függően el lehet térni.
- A tanulói kötelességszegés súlyosságától függően a büntetési fokozatok betartásától el lehet tekinteni, indokolt esetben a tanuló azonnal magasabb büntetési fokozatban részesíthető.
Súlyos kötelességszegésnek minősülnek például az alábbi esetek:
- agresszió másik tanulóval vagy felnőtt dolgozóval szemben (verés, bántalmazás, fenyegetés, zsarolás, kényszerítés, megalázás, stb.)
- az egészségre ártalmas vagy más tiltott szerek (dohány, szeszesital, drog) iskolába hozatala, fogyasztása,
- testi épséget veszélyeztető tárgy (petárda, bicska, lézer) iskolába hozatala,
- másik tanuló testi épségének veszélyeztetése,
- a szándékos károkozás,
- az iskola nevelői és alkalmazottai emberi méltóságának megsértése,
- ezen túl mindazon cselekmények, melyek a büntető törvénykönyv alapján bűncselekménynek minősülnek.
- A büntetést írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.
- A tanuló gondatlan, vagy szándékos károkozása esetén a tanuló szülője a magasabb szintű jogszabályokban előírt módon és mértékben kártérítésre kötelezhető. A kártérítés pontos mértékét a körülmények figyelembe vételével az iskola igazgatója határozza meg.
- A tanulók az iskolába a tanuláshoz szükséges eszközökön, felszereléseken túl más dolgokat csak akkor hozhatnak magukkal, ha azt előre valamelyik nevelővel megbeszélik, vagy a tanítás kezdetén az órát tartó nevelőnek bejelentik. Az órát tartó nevelő utasítására a tanuláshoz nem szükséges dolgot a tanulók kötelesek leadni megőrzésre az osztályfőnöknek.
- Nagyobb értékű tárgyat, valamint nagyobb összegű pénzt a tanulók az iskolába csak a szülő írásbeli engedélyével – rendkívül szükséges esetben – hozhatnak. Ilyen esetben az iskola felelősséget csak akkor vállal érte, ha érkezéskor a tanuló leadja azt megőrzésre az iskolatitkári irodában. Egyéb esetben az esetlegesen bekövetkezett kárért az iskola nem vállal felelősséget.
- Mobiltelefont az iskolában csak kikapcsolt állapotban lehet tartani. Ez alól kivétel, ha a saját mobiltelefon használatát valamely tanórán oktatási célból engedélyezi a pedagógus.
- Amennyiben a tanuló előzetes engedély vagy bejelentés nélkül hoz az iskolába a tanuláshoz nem szükséges dolgot, és ez a tanítási idő alatt kiderül, a tanuló köteles az engedély vagy bejelentés nélküli dolgot leadni a nevelőnek megőrzésre a tanítás végéig. Első alkalommal az engedély vagy bejelentés nélkül az iskolába hozott dolgot a tanuló a tanítási nap végén visszakapja, a további esetekben azonban ezeket a dolgokat az iskola csak a szülőnek adja át.
- A tanulók az iskolába kerékpárral csak a szülő írásbeli engedélyével járhatnak. Az engedélyt az év elején az osztályfőnököknek be kell mutatni. A kerékpárt az iskola területén csak tolni lehet, és azt az udvar kijelölt részén kell tartani. A kerékpárok sérüléseiért az iskola nem tud felelősséget vállalni.
- A házirend tervezetét a nevelők, a tanulók és a szülők javaslatainak figyelembevételével az iskola igazgatója készíti el.
- A házirendet a diákönkormányzat véleményezi, és erről tájékoztatja az iskola igazgatóját.
- A házirend tervezetét megvitatják a nevelők munkaközösségei, és véleményüket eljuttatják az iskola igazgatójához.
- A házirend tervezetéről az iskola igazgatója beszerzi az iskolai szülői szervezet (közösség) véleményét.
- Az iskola igazgatója a tanulók, a nevelők, a szülők véleményének figyelembevételével elkészíti a házirend végleges tervezetét. A házirend elfogadása előtt az iskola igazgatója beszerzi a diákönkormányzat, valamint a szülői szervezet véleményét az elkészített tervezettel kapcsolatban.
- A házirendet a Nevelőtestület fogadja el nevelőtestületi értekezleten, a Ceglédberceli Német Nemzetiségi Önkormányzat egyetértésével és az igazgató jóváhagyásával lép hatályba.
- Az érvényben levő házirend módosítását – bármely nevelő, szülő vagy tanuló javaslatára, ha azzal egyetért – kezdeményezheti az iskola igazgatója, a nevelőtestület, a diákönkormányzat iskolai vezetősége vagy a szülői szervezet (közösség) iskolai vezetősége.
A házirend módosítását az első-hatodik pontban leírt módon kell végrehajtani.
